رادیوم شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9:00 به مدت 60 دقیقه

رادیو جوان

راديوم

جویدن آدامس یا نجویدن آن

در رادیوم مهمان برنامه، آقای ساوالان سیدجلالی، دکتر فیزیولوژیست ورزشی، با نگاهی علمی از تاثیرات آدامس و انواع آن و مضرات و محاسن آن برایمان گفت.

1400/03/30
|
13:33

سیدجلالی با اشاره به اینکه آدامس‌ها با ترکیبات متفاوت می‌توانند تاثیرات گوناگون هم داشته باشند، از تاثیر آدامس‌های حاوی قند سوربیتول گفت. این آدامس‌ها اگر به میزان درست مصرف شوند، در جلوگیری از پوسیدگی دندان موثر خواهند بود، اما مصرف بیش از حد این قند باعث بروز مشکل در دستگاه گوارش می‌شود. اما آدامس‌هایی که در ترکیباتشان قند زایلیتول دارند، بهترین نوع آدامس‌اند، چون این نوع قند از چسبیدگی باکتری به دهان و دندان جلوگیری می‌کند و ریزجاندارها نمی‌توانند از این قند تغذیه کنند. می‌توان اینگونه نگاه کرد که شما به کمک مسواک و نخ دندان به صورت مکانیکی بهداشت دهان و دندان خود را تامین می‌کنید و در کنار آن، مصرف این دسته از آدامس‌ها به صورت زیست شیمی به آن کار کمک می‌کند.

وی با طرح این مثال که تصور کنید قرار مصاحبه دارید و دهانتان از استرس زیاد خشک شده، از تاثیر مثبت جویدن آدامس در کاهش استرس و تولید بزاق گفت و ادامه که استفاده روزانۀ بین 3 تا 5 عدد آدامس و هربار نهایتا 15 دقیقه، نه تنها ضرر ندارد بلکه در مهار اضطراب و کاهش وزن هم موثر است.

به گفتۀ سیدجلالی طبق تحقیقاتی که انجام گرفته مصرف آدامس چه قبل و چه بعد از غذا در کاهش وزن تاثیر دارد. نتایج این پژوهش‌ها نشان می‌دهد که جویدن آدامس سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد و هزینۀ انرژی را به ازای یک کیلوکالری در دقیقه بالا می‌برد.

در ادامۀ بحث فیزیولوژیست ورزشی، اشاره‌ای به تاثیر آدامس‌ها در عملکرد ورزشکاران کرد و گفت برای بهبود کارکرد وزرشکاران مصرف آدامس‌های کافئین دار و غنی شده با ویتامین‌های گروه B، 10 دقیقه قبل از مسابقه بسیار مفید خواهد بود. سرعت جذب کافئین‌ها با جویدن آدامس بیشتر است و میزان کافئین مصرفی بستگی به وزن ورزشکار دارد.

در آخر هم شایان ذکر است که بگویم بعضی‌ها می‌گویند به دلیل ترکیبات به کار رفته در آدامس‌ها، بدن در معرض آسیب خواهد بود، اما میزان این مواد آنقدر کم است که به بدن فرد صرف کننده در صورتی که میزان مصرفش از آنچه گفته شد بیشتر نشود نه تنها ضرری نمی‌رساند، بلکه با انتخاب هوشمندانه و درست، مفید هم هست.

تهیه‌کنندۀ برنامه شایان بهلولی و سردبیر آن احسان مهرجوست.

دسترسی سریع
رادیوم